Monique van den Hoed in Geron en op GSA 2023
Monique licht het onderzoek over innovation readiness toe in haar artikel gepubliceerd in Geron en vertelt erover op de jaarlijkse wetenschappelijke vergadering van de GSA.
20 november 2023 - lees meer
Monique licht het onderzoek over innovation readiness toe in haar artikel gepubliceerd in Geron en vertelt erover op de jaarlijkse wetenschappelijke vergadering van de GSA.
20 november 2023 - lees meer
Het 'I-HARP bij COPD' project heeft geleid tot een waardevolle tool voor palliatieve zorg bij COPD, gericht op het herkennen en bespreken van zorgbehoeften bij patiënten en hun naasten. Het hulpmiddel biedt zorgverleners voorbeeldvragen, signaleringsvragen en adviezen om palliatieve zorgbehoeften te herkennen en te anticiperen. Het instrument is gebaseerd op de eerder ontwikkelde versie genaamd 'I-HARP bij Hartfalen'.
01 november 2023 - lees meer
De AWO-L zet breed in op het opleiden van de verpleegkundige en verzorgende van de toekomst. Een nieuw type medewerker is nodig om de vele uitdagingen in de ouderenzorg het hoofd te kunnen bieden.
Het aantal ouderen groeit en deze ouderen blijven steeds langer thuis wonen. De complexiteit van de zorg thuis en in verpleeghuizen neemt daardoor steeds verder toe. Tegelijkertijd zetten verpleeghuizen meer in op persoonsgerichte zorg en groeit de krapte op de arbeidsmarkt. Een andere uitdaging vormt de ontwikkeling en inzet van nieuwe technologieën, zowel om de zorg te ontlasten als de kwaliteit van zorg te verbeteren. Tot slot wordt de zorg onder invloed van maatschappelijke wensen regelmatig anders georganiseerd.
Competenties
Dit vraagt andere competenties van toekomstige zorgmedewerkers. Enkele belangrijke competenties zijn:
Wat dat leiderschap betreft, gaat het om weten hoe beroepsmatig het juiste te doen, mede op basis van wetenschappelijke kennis. En anderzijds dat te doen wat goed is voor de individuele cliënt. Dat kan met elkaar botsen en ook daar moet een zorgprofessional mee om kunnen gaan. Tot slot staan verpleegkundigen en verzorgenden het dichtst bij de cliënt, zij zijn expert in hun vakgebied, maar hebben niet altijd zeggenschap op de werkvloer. Van de toekomstige medewerker wordt verwacht zich die zeggenschap meer toe te eigenen om goed hulpverlenerschap waar te kunnen maken.